Het piekerdoosje (en andere tips voor een ‘vol’ hoofd)

Piekeren doen we met perioden allemaal wel in meer of mindere mate. Als ouder zijnde heb je (als je wil) ook genoeg om je druk over te maken. Van grote thema’s zoals dat je wil dat je kinderen opgroeien tot verantwoordelijke volwassenen (en hoe je dat goed doet), tot kleine onderwerpen of je die opmerking nu wel of niet tegen die collega had moeten maken, want hij reageerde later zo raar. 

En toen deed het Coronavirus ook zijn intrede in ons land, waardoor er nog meer thema’s kwamen waar je over zou kunnen piekeren. Want hoe gaat het met de gezondheid van de mensen om je heen, hoe krijg je je werk met de kinderen gecombineerd zodat iedereen tevreden blijft en redden je opa en oma het wel nu ze geen bezoek mogen ontvangen?

Wat zijn de gevolgen van piekeren?

Met name als we tot rust komen (denk aan ‘s avonds in bed) wil de piekermachine in ons hoofd nogal eens aanspringen. En hoewel we het allemaal wel eens doen, zal het geen nieuws voor je zijn dat piekeren je vaak niet in de goede richting helpt. Veel gepieker leidt tot slecht(er) slapen, waardoor je je overdag minder fit voelt wat weer meer negatieve gedachten in de hand kan werken. Als je jezelf geen halt toeroept, loop je het risico in een neerwaartse spiraal terecht te komen.
En hoewel we eigenlijk best weten dat piekeren nergens goed voor is, is het niet altijd makkelijk om er iets aan te doen of om op te houden met piekeren. 

Helaas werkt het niet door simpelweg tegen jezelf te zeggen dat je moet stoppen met piekeren. De gedachten zijn vaak te sterk en als je er tegen gaat vechten, komen ze op een ander moment (of in een andere vorm) weer omhoog.

Wat hoe kun je piekeren verminderen?
  1. Wat vaak beter werkt is om de gedachten die omhoog te komen, te accepteren dat de gedachten er nu eenmaal zijn. Probeer ze van een afstandje te bekijken en te observeren. Stop ze in ballonnetjes en laat ze in gedachten los. 
  2. De gedachten heb je, maar je bent je gedachten niet. Dit kan trouwens ook al een effectieve mantra zijn om te herhalen. 
    Accepteer dat je piekergedachten hebt, ze zijn er nu eenmaal, maar je hoeft er geen waarde aan te hechten. Je zal merken dat doordat je minder lading geeft aan je gedachten, ze ook minder worden.
  3. Een andere manier om piekeren te verminderen is om jezelf de volgende vraag te stellen: ‘Kan ik iets aan de situatie veranderen?’
    Als je op deze vraag ‘ja’ kan antwoorden, spring dan uit bed en ga aan de slag. Ik snap dat je niet alle situaties a la minute kan oplossen, maar je kunt wel een plan van aanpak maken die de situatie kan veranderen.
    Als je antwoord op deze vraag ‘nee’ is, kun je je afvragen hoeveel zin het heeft om er over verder te piekeren, omdat de situatie toch niet gaat veranderen. 
  4. Een trucje is om dan met je aandacht naar je buik te gaan en te voelen hoe je buik op en neer gaat op het ritme van je ademhaling. In je buik zitten namelijk geen gedachten. Door met je aandacht naar je buik te gaan, ga je uit je hoofd en beweeg je weg van de gedachten.
Tips voor piekeren bij kinderen

Door de eenvoud van het ademen naar je buik, kun je deze oefening ook goed aan jonge kinderen uitleggen. Want ook kinderen kunnen last hebben van piekergedrag. Met name gevoelige kinderen kunnen zich al op jonge leeftijd druk maken over onderwerpen die soms nog helemaal niet bij hun leeftijd lijken te passen, zoals bijvoorbeeld de dood. Maar ook minder zware onderwerpen kunnen bij een kind zorgen voor een ‘vol’ of een ‘druk’ hoofd.

Door hun volle/drukke hoofd zijn kinderen vaak aan het einde van de dag erg moe. Het is dan ook goed om te proberen om deze kinderen uit hun hoofd te krijgen. Naast bovenstaande ademhalingsoefening, kan dit ook door lekker te gaan bewegen. Gelukkig mogen de kinderen binnenkort weer sporten, dus dit is één manier. Maar je kunt ook zelf gaan wandelen met je kind of lekker thuis dansen. Alles waarbij je lichaam in beweging is, leidt af van de gedachten in je hoofd. 

Het piekerdoosje

Dit werkt goed gedurende de dag, maar als het bedtijd is, kan je kind weer gaan piekeren. Als dit het geval is, dan is het maken van een ‘piekerdoosje’ een mogelijkheid. 

Het piekerdoosje is een idee dat afkomstig is uit ‘Stilzitten als een kikker’ van Eline Snel en kan gebruikt worden voor je kind gaat slapen.
Vraag als je kind in bed ligt of er nog dingen zijn waar je kind zich druk om maakt. Als dit zo is, pak je het piekerdoosje erbij en je kind kan hier deze gedachten in stoppen.
De gedachten gaan in het doosje en de deksel gaat er vervolgens op. Zet het doosje dan op een plekje in de kamer waar je kind het doosje ook kan zien. Hij ziet het doosje dan staan en weet dat de gedachten daar in het doosje zitten en niet meer in zijn hoofd.

Gratis downloaden van het piekerdoosje

Natuurlijk is het helemaal goed om zelf een doosje te knutselen. Maar speciaal voor de lezers van mijn blog heb ik zelf een piekerdoosje ontworpen. Deze kun je hier downloaden. Het doosje kan je kind (of jij) inkleuren, uitknippen en in elkaar vouwen. 
Er staat een fee en een ridder op, zodat je ook het gesprek met je kind kan aangaan wat je kind zou willen dat de fee en ridder met de gedachten gaan doen. 

Kan je nu nog wat meer hulp of tips gebruiken om meer te ontspannen en je minder druk te maken? Waardoor je ook meer ontspannen kunt opvoeden richting je kinderen en ook zij op hun beurt relaxter worden? Of heb je andere vragen naar aanleiding van dit blog?
Stuur me dan een e-mail (info@zijnenzen.nl) of plan hier een gratis en vrijblijvend gesprek om jouw situatie te bespreken.

P.s. Ken je mijn e-book al met mijn drie gouden tips voor ontspannen opvoeden? Je kunt het hier gratis downloaden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *